Galéria Statua | Craig Goodworth / 2015
15950
page,page-id-15950,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-7.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.1,vc_responsive

Craig Goodworth

Blood and Honey

craiggoodworthart.squarespace.com
Vernisáž: v piatok 29.5. 2015 o 17.00 hod.

Fotografie © Martin Lettrich


Na projekt realizovaný na Slovensku s titulom Vzájomné opeľovanie – Slovenská príroda, kultúra a umelecká tvorba získal Fulbrightove štipendium. Craig Goodworth je Američan so slovenskými, presnejšie liptovskými koreňmi. Jeho dnešná inštalácia Blood and Honey, teda Krv a med, je výsledkom procesu odkrývania svojej histórie a rodinnej identity. Je konceptom, v ktorom viac ako na výtvarné dielo, kladie dôraz na prezentáciu myšlienky, vyvolanie pocitov a asociácií. Pracuje metódou prepájania významov a stvárňovania témy života, smrti, zrodu a rozkladu. V širšom zmysle sa vo svojej tvorbe inšpiruje svetoznámym nemeckým konceptualistom Josephom Beuysom. V slovenskom rámci je pre neho podnetná výtvarná znakovosť, vychádzajúca z ľudových tradícií, sochára a maliara Vladimíra Kompánka.

Emotívne silné stretnutie s prostredím a hľadanie koreňov, Craig rieši takpovediac „naštepením sa do jedného konára rodostromu“. S krajinou, ľuďmi a kultúrou Liptova sa zbližuje prostredníctvom toho, čo mu je blízke a čo je, z jeho pohľadu, pre prostredie charakteristické. S nadšením spoznáva miestne rituály poľovníctva, včelárstva a zabíjačiek v kontexte lesa, dediny a mesta. Nielen akademicky. Na všetkom, vrátane zabíjačiek i poľovačiek fyzicky spolupracuje a svoje postrehy potom formuluje v sprievodných vyjadreniach.
Po príchode do rodného úľa, zistil aká je tá minulosť nenávratne minulá a tak vytvára súbor vecí, ktoré ju pripomínajú a v ktorých pretrváva. Toho súčasťou je aj zberanie – vždy v istej súvislosti k téme vypovedajúcich – predmetov. Niektoré – úle, včelárske koše, korýtka – necháva v pôvodnom stave ako doklad remeselnej zručnosti a iné posúva do výpovedne kontrastnej roviny. Včelárske rámy odlial do bronzu a z kmeňov v lese nájdených stromov vysekal korytá. Konfrontuje napr. surovinu kmeňa s finálnym výrobkom, inak povedané, v spojení dreva a kníh ukazuje dvojakú (ružomberskú) podobu toho istého materiálu. Práve korytá pre ich širokú využiteľnosť, spätosť s miestnym životom a mnohovýznamovosť Craig ustanovil s istou umeleckou licenciou ako svojský symbol lokality.

Inštalácia Blood and Honey je priestorový záznam niektorých špecifík Liptova z pohľadu amerického výtvarníka a básnika skúmajúceho históriu svojej identity, z pohľadu jeho 9 mesačného poznávania a mapovania terénu. Vďaka tomu čistému pohľadu si neuvedomil , že koryto v jednotnom, či množnom čísle má u nás – vrátane Liptova – aktualizovaný význam ako predmet bezhraničných loveckých vášní straníckych aparátnikov. I bez patronátu sv. Huberta.


Xénia Lettrichová

Stacks Image 312
Stacks Image 135
Stacks Image 129
Stacks Image 147
Stacks Image 1307
Stacks Image 1313
Stacks Image 1315
Stacks Image 1317
Stacks Image 1319
Stacks Image 1321