Craig Goodworth
Blood and Honey
craiggoodworthart.squarespace.com
Vernisáž: v piatok 29.5. 2015 o 17.00 hod.
Fotografie © Martin Lettrich
craiggoodworthart.squarespace.com
Vernisáž: v piatok 29.5. 2015 o 17.00 hod.
Fotografie © Martin Lettrich
Na projekt realizovaný na Slovensku s titulom Vzájomné opeľovanie – Slovenská príroda, kultúra a umelecká tvorba získal Fulbrightove štipendium. Craig Goodworth je Američan so slovenskými, presnejšie liptovskými koreňmi. Jeho dnešná inštalácia Blood and Honey, teda Krv a med, je výsledkom procesu odkrývania svojej histórie a rodinnej identity. Je konceptom, v ktorom viac ako na výtvarné dielo, kladie dôraz na prezentáciu myšlienky, vyvolanie pocitov a asociácií. Pracuje metódou prepájania významov a stvárňovania témy života, smrti, zrodu a rozkladu. V širšom zmysle sa vo svojej tvorbe inšpiruje svetoznámym nemeckým konceptualistom Josephom Beuysom. V slovenskom rámci je pre neho podnetná výtvarná znakovosť, vychádzajúca z ľudových tradícií, sochára a maliara Vladimíra Kompánka.
Emotívne silné stretnutie s prostredím a hľadanie koreňov, Craig rieši takpovediac „naštepením sa do jedného konára rodostromu“. S krajinou, ľuďmi a kultúrou Liptova sa zbližuje prostredníctvom toho, čo mu je blízke a čo je, z jeho pohľadu, pre prostredie charakteristické. S nadšením spoznáva miestne rituály poľovníctva, včelárstva a zabíjačiek v kontexte lesa, dediny a mesta. Nielen akademicky. Na všetkom, vrátane zabíjačiek i poľovačiek fyzicky spolupracuje a svoje postrehy potom formuluje v sprievodných vyjadreniach.
Po príchode do rodného úľa, zistil aká je tá minulosť nenávratne minulá a tak vytvára súbor vecí, ktoré ju pripomínajú a v ktorých pretrváva. Toho súčasťou je aj zberanie – vždy v istej súvislosti k téme vypovedajúcich – predmetov. Niektoré – úle, včelárske koše, korýtka – necháva v pôvodnom stave ako doklad remeselnej zručnosti a iné posúva do výpovedne kontrastnej roviny. Včelárske rámy odlial do bronzu a z kmeňov v lese nájdených stromov vysekal korytá. Konfrontuje napr. surovinu kmeňa s finálnym výrobkom, inak povedané, v spojení dreva a kníh ukazuje dvojakú (ružomberskú) podobu toho istého materiálu. Práve korytá pre ich širokú využiteľnosť, spätosť s miestnym životom a mnohovýznamovosť Craig ustanovil s istou umeleckou licenciou ako svojský symbol lokality.
Inštalácia Blood and Honey je priestorový záznam niektorých špecifík Liptova z pohľadu amerického výtvarníka a básnika skúmajúceho históriu svojej identity, z pohľadu jeho 9 mesačného poznávania a mapovania terénu. Vďaka tomu čistému pohľadu si neuvedomil , že koryto v jednotnom, či množnom čísle má u nás – vrátane Liptova – aktualizovaný význam ako predmet bezhraničných loveckých vášní straníckych aparátnikov. I bez patronátu sv. Huberta.