Galéria Statua | Oleg Fintora / 2014
15977
page,page-id-15977,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-7.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.1,vc_responsive

Oleg Fintora

Vernisáž 6. marca 2014 o 17.00
Úvodné slovo Xénia Lettrichová
Hudba Slávo Krekovič – elektronika a Miroslav Tóth – alt. saxofón


Fotografie © Ctibor Bachratý

Inštalácia vznikla vďaka podpore Dariny a Karola Pavlů
Vysokej školy múzických umení v Bratislave
Proxis Slovakia, spol. s r.o.


Treťou zo série Fintora predstavuje kombináciu oboch prístupov. Odpoveď na sugestívnu spiritualitu priestoru a zároveň narúša nainštalovanou kompozíciou celistvosť dlážky. Dostáva sa pod jej úroveň, do výškového mínusu. I keď Fintora hovorí, že je otvorený akejkoľvek voľnej interpretácii, nálada aj inštalácia mimovoľne a čiastočne i cielene vpisujú vystaveným objektom obsahový podtón. Kruhové elementy umiestnené vysoko v oblúkoch klenby evokujú katedrálne okná. Majú prepúšťať svetlo, vytvoriť atmosféru a podporiť kontemplatívnu náladu, majú… lenže tieto sú naopak tmavé a zaslepené.

V druhej miestnosti Fintora v mieste otvorenej dlážky, «v jame» vytvoril hrob dobrých predsavzatí. Obsahovú súvislosť navodzuje naznačený kolísavý pohyb, labilnosť krehkých sadrových kruhov postavených na hranu v konkávne prehnutých gumových platniach a teda závislých na (osobnej) rovnováhe. Dobrá, neošúchaná myšlienka, krásne vyjadrená v typicky Fintorovom výrazovom rozsahu.

Génium loci Galérie Statua Fintoru evidentne inšpiruje a svojim spôsobom mu rozväzuje ruky. V porovnaní s autorskými výstavami v K Gallery (2008, 2009) či v Galérii Z (2010 ), kde predstavil koncepčne, materiálovo i spracovaním čistokrvné geometricko-abstraktné objekty, vybočil a presunul sa k site specific art. Reprezentanti geometrickej abstrakcie často exaktne a dôsledne laborujú na pomerne malom výrazovom pôdoryse. Fintora je však zvedavý, s ľahkosťou a bez rečí prekračuje so svojim charakteristickým kruhom zákonné hranice. Rozširovaním teritória a primiešavaním génov viac či menej príbuzných výtvarných línií minimalizmu a konceptualizmu, si otvára nové dvere a možnosti.

Xénia Lettrichová


Stacks Image 260
Stacks Image 264
Stacks Image 262
Stacks Image 266