Galéria Statua | 2022_Ján Franz
21555
page,page-id-21555,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,boxed,vertical_menu_enabled,,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-7.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.1,vc_responsive

Ján Franz KRAJINA ZNÁMA NEZNÁMA

Ján Franz je vášnivý cestovateľ, spolu s rodinou brázdi cesty Slovenska, Čiech, Poľska, Ukrajiny, Moldavska, Rumunska, Bulharska, krajín bývalej Juhoslávie a Albánska. Predovšetkým tie vedľajšie a ešte radšej šotolinové cesty, na ktorých sa mu odhaľuje úplne iný svet, než aký je ten notoricky známy z našich klasických či turistických trás a propagačných materiálov. Baví ho objavovanie a poznávanie zabudnutého či obchádzaného prostredia, spolu s jeho fotením a zachovaním jeho momentálneho vizuálneho charakteru a stavu. Ján Franz na fotografických obrazoch, ktoré nie sú inscenované či manipulované, zobrazuje skutočnú situáciu. Je to jeho veľká a zmysluplná vášeň. Nefotí kvôli prezentácii ani komercii a výstavu v podstate nikdy neplánoval. Na tú som ho nahovorila, pretože jeho fotografie nám sprístupňujú prekvapivé a ozaj netušené svety, inú a nepropagovanú tvár kultúry. Dnes v niekoľkých tématických celkoch či geografických okruhoch zameranú na Slovensko a krajiny bývalej Juhoslávie. 

Franzovci sa pravidelne vydávajú na cesty typicky ešte vedľajšie od tých vedľajších, ktoré sa zvyknú odvďačiť tým, že odkryjú skrytý, dávno nedotknutý priestor, ktorého charakter, opustenosť a stopy zabudnutia Ján zveční svojím fotoaparátom. Príbuznú metódu odkrývania netušeného predstavujú čisto intuitívne cesty za svetlom, slnkom alebo farbami. Premietajú sa v pocitových záberoch, zachytávajúcich nezvyklú krásu a náladu krajiny, zaujímavé výhľady, atmosférické javy, presvetlené štruktúry alebo vlny na morskej hladine v kontraste s nehybnosťou pobrežia či až scénickými fragmentmi starej architektúry.

Ťažiskové v tvorbe Jána Franza a teda aj výstavy Krajina známa neznáma sú fotografie s dokumentárnou a informačnou pridanou hodnotou. Ich spoločnou témou je miznúci svet, snímky málo poznaných, kedysi vážnych a monumentálnych priestorov a stavieb, dnes stratených v polčase rozpadu a nezáujmu. Sú to nezriedka silné, emotívne aj prekvapivé dokumenty o pominuteľnej dôležitosti vecných i statusových hodnôt. Občianskych a kultúrnych objektov, pamätníkov či svedkov historických udalostí v rôznych obdobiach, okolnostiach a významových kontextoch. 

Zo Slovenska Ján Franz predstavuje časom ohlodané kostolíky, kaštiele a hrobky, resp. technické stavby na Ponitrí, v okolí Trenčína, na Orave a východnom Slovensku. Z krajín bývalej Juhoslávie pamätníky 2. svetovej vojny i nedávnych vojenských konfliktov. Dych vyrážajúci letecký hangár v útrobách kopca, prostredie pripomínajúce filmy o agentovi 007, ibaže naozaj reálne existujúce. Pamätníky veľmi svojskej a zaujímavej koncepcie, ktoré nestretnete na námestí či hlavnej ulici ako u nás, ale je treba za nimi ísť vysoko do kopcov, kde sú niekedy viac, inokedy menej citlivo osadené do prírody. Pamätníky, ktoré nemôžete len tak v zamyslení obísť, ale ktoré vás k zamysleniu samy privedú. Prajem vám, aby vás aj fotografie Jána Franza a ich známy neznámy svet inšpirovali, trochu spomalili a odviedli bokom z hlavnej trasy. Šťastnú cestu!

 Xénia Lettrichová